Lärarstudenternas Klubbmästeri

Lärarstudenternas Klubbmästeri, även känt som LäS KM, utgör kärnan i Föreningen Lärarstudenterna vid Stockholms Universitet.

I nuläget är det från Klubbmästeriet som styrelsen väljs (men vi hoppas att intresse ska finnas från andra medlemmar i framtiden) och det är även härifrån som de flesta volontärerna till alla aktiviteter kommer. Klubbmästeriets huvuduppdrag är dock att ordna med pub och festligheter för alla lärarstudenter och våra vänner från andra utbildningar!

Varje tisdag håller vi Tisdagspub på Café Bojan mellan kl. 17:00-23:00. I tillägg till detta håller vi i andra roliga aktiviteter så som sittningar och en del av Valborgspubrundan. Vi deltar även vid Samhällsvetenskapliga Föreningens 12-timmarsfest.

Om du är intresserad av att engagera dig i Klubbmästeriet kan du fylla i kontaktformuläret här bredvid, så kontaktar vi dig! Vill du veta mer om vad det innebär: läs på i flikarna nedan!

Ett klubbmästeri (KM) är inom den svenska universitets- och högskolevärlden en studentförening eller grupp med ansvar för att anordna fester åt medstudenterna. Synonymer till klubbmästeri används vid olika lärosäten och ibland kallas det bara mästeri, andra exempel är festmästeri, festeri, programutskott (Pru), sexmästeri (av äldre svenska ordet sexa, ursprungligen en festligare måltid intagen omkring klockan sex på kvällen).

En medlem i ett mästeri kallas ofta för mästerist, festerist eller marskalk.

Vi i LäS KM anordnar bland annat pubar varje tisdag och sittningar för andra mästerianslutna i Stockholm. Vi är såklart bjudna på andra mästeriers evenemang också.

Det finns många andra spännande saker inom studentkulturen. Här är en wiki!

Lärarstudenternas Klubbmästeri bildades på Lärarhögskolan 1993 och hette då Lärarhögkolans Klubbmästeri och vi hade klubblokal i Q-huset på Konradsberg. I och med ihopslagningen med Stockholms Universitet 2008 hamnade LäS KM under Stockholms Universitets Studentkår och drev tillsammans med kåren tisdagspubarna i K-huset på Konradsberg.

Sedan campus Konradsberg inte längre är en del av universitetet blev det naturligt för LäS KM att flytta till campus Frescati och vi bytte namn till Lärarstudenternas Klubbmästeri.

Vi håller nu till på Café Bojan som vi delar tillsammans med Samhällsvetenskapliga Föreningen. Tisdagspubarna lever såklart kvar och varje tisdag kan man besöka en LäS-pub på Bojan från klockan 17.

2018 anordnade vi den första Lärarinsparquen och växte rekordartat. Bland de nya medlemmarna fanns en vilja att bredda verksamheten för att locka även de lärarstudenter som inte är intresserade av livet som mästerist. Vi omblidade oss till Föreningen Lärarstudenterna vid Stockholms Universitet, och Klubbmästeriet blev kärnan i föreningens verksamhet. Så det är tack vare LäS KM som LäS finns!

Overallen, eller ovven, är i hela Sverige ett kännetecken för studenter. Beroende på vilket inriktning man läser har ovvarna olika färg, logga och så vidare. Lärarstudenterna vid SU har lila ovvar och på ryggen finns vår logga: piskan och moroten. Har man tilldelats en ansvarspost i Klubbmästeriet eller föreningen så står även detta på ryggen, tex Klubbmästare, Kassör med mera.

Många LäSare har även en smurf på sin ovve eftersom smurfen är LäS KMs maskot. Ovven smyckas också med tygmärken från till exempel studentfester och resor man deltagit i. På SU är det bara mästerister som har ovvar, medan det på andra lärosäten är vanligt att alla studenter har ovve.

På SU finner du även blåa ovvar (JF KM – jurister), vit med gröna armar & ben (NF KM – naturvetare), svart med guldrevärer (DISK – data och systemvetare), vit (F.E.ST Pru – ekonomer) och gula (SUS – blandade inriktningar).

Kandidatperioden för att gå med i Klubbmästeriet börjar efter introgasquen/infosittningen. Det är en period om 5-6 veckor med i genomsnitt 2 träffar varje vecka. Det här är en period där både du och vi lär känna varandra. Du får 3-4 faddrar i LäS, Föräldrarna, som sakta men säkert introducerar dig till det studentikosa på en djupare nivå och lär dig orientera dig i Stockholms studentliv. Det är din chans att se om just Klubbmästeriet är något för dig, eller om du kanske känner dig mer hemma i någon annan del av föreningen.

Det kostar inget att komma på träffarna under kandidatperioden, förutom om du vill köpa mat eller dryck i samband med dem. Om du går med i Klubbmästeriet betalar du ingen medlemsavgift i Föreningen Lärarstudenterna igen och du är medlem för livet, men du betalar en inträdesavgift till Klubbmästeriet för att täcka kostnaden för din overall, profiltröja och lite annat.

När kandidatperioden är slut och du väljer att gå med i Klubbmästeriet så blir du aktiv medlem i Lärarstudenternas Klubbmästeri, LäS KM.

Som medlem i Klubbmästeriet är du en del av föreningens kärnverksamhet och behöver även bidra till verksamheten för att den ska gå runt. I gengäld får du tillgång till fantastiska interna fester och evenemang inom föreningen. Som om det inte vore nog så får du även tillgång till slutna evenemang hos andra föreningar i Stockholm! Är du med i KM finns det alltid en fest att gå på!

Ett aktivt medlemskap i LäS KM varar i fyra terminer inklusive den termin du går med (det finns dock utrymme för att pausa medlemskapet, tex. om du vill åka på utbytestermin eller bara känner att du inte har tid).

Du bidrar till föreningen genom att jobba på de aktiviteter som anordnas av Klubbmästeriet och föreningen:

Tisdagspub på Café Bojan –  Pubarna är öppna för alla studenter oavsett inriktning samt externa besökare. De aktiva medlemmarna är uppdelade i tre arbetslag som jobbar under Tisdagspubarna på ett rullande schema. Arbetet är fördelat på var tredje tisdag mellan 16:00-00:00.

Sittningar – Varje termin anordnar vi ett antal sittningar till vilka vi bjuder in andra studenter. Det är både öppna, slutna och interna sittningar. Varje medlem i KM ska jobba 3-4 sittningar under sin tid som aktiva och det brukar vara den första terminen efter att man gick med.n

Valborgspubrundan och 12-timmarsfesten – Varje vårtermin anordnas två av de största festerna inom Studentstockholm och KM deltar med pubverksamhet och matförsäljning. Under din aktiva tid kommer du jobba en gång antingen under Valborgspubrundan eller 12-timmarsfesten.

Välkomstaktiviteter – Varje termin hjälper hela föreningen till att välkomna nya studenter till universitetet. Aktiva medlemmar i KM deltar alltid vid Välkomstdagen och under välkomstveckorna. Många väljer även att engagera sig i Lärarinsparquen som faddrar, funktionärer eller generaler, det är dock inte obligatoriskt.

Andra aktiviteter – Medlemmar i KM kan också, på frivillig basis, hjälpa till vid andra utskotts aktiviteter. Det kan vara att sitta och vakta Pluggstugan samtidigt som man pluggar själv, dela ut kaffe under Världslärardagen eller annat som man tycker är kul. Det innebär ofta även någon form av extra belöning, exempelvis rabatt på anmälningsavgifter till något internt event eller garanterad plats på populära event.

När du har varit aktiv medlem i fyra terminer är det dags att “gå i pension”, eller som vi säger “bli Gamling”. Gamlingar kan glida runt på allt det roliga utan att behöva jobba. Man behåller alltså alla fördelar som aktiva medlemmar i KM har, men behöver inte lyfta ett finge! (Fast om vi ska vara helt ärliga så är det många Gamlingar som väljer att fortsätta engagera sig i andra utskott för att det är kul!).

Genom att trycka på SUBMIT godkänner du att vi hanterar dina personuppgifter i enlighet med GDPR.

Föräldrar HT19

Emoji, Trixie, Gravity och Nala