Om oss

Föreningen Lärarstudenterna, även känt som LäS, är en ämnesförening för lärarstudenter på Stockholms Universitet.

Föreningen bildades genom en omvandling av kårföreningen Lärarstudenternas Klubbmästeris verksamhet och har som syfte att finnas för alla lärarstudenter på Stockholms Universitet. Livet som student i Stockholm kan vara precis lika innehållsrikt som det är i mer renodlade studentstäder som Lund, Uppsala och Linköping. Samma traditioner lever och frodas även här i huvudstaden! Vi inte bara pluggar tillsammans, vi umgås och gör livet lite rikare för varandra – här hittar du vänner för livet.

Vi finns till för lärarstudenterna genom att anordna aktiviteter så som Lärarinsparquen på höstterminerna, Lärarstudenternas introvecka på vårterminerna och uppmärksamma Världslärardagen i Oktober varje år. Genom våra utskott ordnar vi även allt från specialkurser och pluggstuga till spelkvällar, gemensamma löprundor, badminton och Pokénader. Klubbmästeriet bjuder in till pub varje tisdag på Café Bojan kl. 17:00-23:00.

Vi representerar även lärarstudenter med föreningens fana vid akademiska och studentikosa högtider såsom examensceremonier, baler på Stockholms Universitet och Valborg på Skansen.

Föreningens kärna utgörs fortfarande av Klubbmästeriet, men alla lärarstudenter vid SU är välkomna att teckna medlemskap i Föreningen Lärarstudenterna.

Lärarstudenternas Klubbmästeri har anor från Lärarhögskolan i Stockholm, där föreningen bildades 1993. 25 år senare, i augusti 2018, byttes namnet till Föreningen Lärarstudenterna.

Läs gärna mer om oss i vår broschyr genom att klicka på den här intill!